Comisia nominalizată prin HCL nr.12/2013, în vederea îndeplinirii mandatului
dat de către Consiliul Local membrilor comisiei, pornind de la prevederile
Legii nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice care
reglementează la art.9 raporturile juridice dintre autorităţile administraţiei
publice locale şi utilizatorii acestor servicii cu rol specificat la pct. h)
,,să monitorizeze şi să controleze modul de respectare a obligaţiilor şi
responsabilităţilor asumate de operator prin contractele de delegare a
gestiunii”, şi-a desfăşurat activitatea în perioada: 10.02.2013-26.03.2013.
Activitatea comisiei s-a
desfăşurat în şedinţe de lucru la care au participat membrii comisiei atât în
ceea ce priveşte analiza documentaţiilor puse la dispoziţie cât şi pe teren.
Preşedintele comisiei şi cei doi viceprimari care
au asigurat secretariatul executiv al comisiei au solicitat Direcţiilor de
specialitate documentaţia necesară desfăşurării activităţii, au purtat discuţii
cu reprezentanţi ai Direcţiilor de specialitate privitor la documentaţia
solicitată şi activitatea derulată.
Referitor la documentaţia solicitată şi
documentaţia pusă la dispoziţie membrilor comisiei se constată deficienţe
privind transparenţa informaţiilor solicitate de membrii comisiei, informaţii ce
au fost primite parţial sau chiar deloc în multe cazuri faţă de solicitări.
Analiza
contractelor derivă din dreptul Autorităţii administraţiei publice locale
de a-şi păstra prerogativele privind
adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor de utilităţi
publice, precum şi dreptul de a urmări, de a controla şi de a supraveghea
îndeplinirea obligaţiilor privind realizarea serviciilor de utilităţi publice.
Scopul analizei contractelor a fost acela de a
verifica:
- satisfacerea cerinţelor şi a nevoilor de
utilitate publică municipală;
- continuitatea serviciului;
- standardele şi indicatorii de performanţă ai
serviciilor prestate;
- realizarea investiţiilor asumate prin contractul
de delegare de către prestatori;
- admiterea obligaţiilor contractuale privind
plata redevenţelor;
- modul în care se gestionează şi administrează infrastructura
edilitar-urbană;
- respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor
contractuale asumate de delegat;
- asigurarea rentabilităţii şi eficienţei
economice a serviciilor publice în
raport cu interesele Administraţiei Publice Locale.
CAPITOLUL I privind serviciul
public de parcări în municipiul Tîrgu Mureş
Comisia a verificat contractele încheiate între Municipiul Tîrgu-Mureş şi SC Tracia
Trade Exim SRL, reprezentând raporturi juridice cu privire la exploatarea parcărilor publice din Municipiul
Tîrgu-Mureş:
- Contract nr. 16/20.01.2009 privind delegarea prin concesiune a gestiunii serviciilor publice de administrare a parcărilor publice cu plată, pentru străzile aflate în Anexa 1 a contractului mai sus menţionat;
- Contractul de asociere nr. 169/25.04.2006 cu privire la parcările din incinta Complexului de Sport şi Agreement Mureşul, străzile din vecinătatea acestuia, Piaţa Armatei şi străzile învecinate.
În ceea ce urmează vom prezenta constatările
Comisiei, situaţii de fapt şi de drept, separat pentru fiecare dintre cele două
contracte.
Subcapitol: Contract privind delegarea gestiunii serviciilor publice de
administrare a parcărilor nr.16/2009
Comisia ia
la cunostinţă raportul Corpului de Control al Primului Ministru din data de
13.10.2012 care, de la fila 29 până la fila 46, analizează legalitatea
delegării gestiunii serviciului public de administrarea a parcărilor publice cu
plată. Corpul de Control al Primului Ministru analizând înscrisurile care au
stat la baza adjudecării acestui serviciu, documentele transmise de ANRMAP din
13.09.2012, Raportul de Control al ANRMAP nr. 3173/01.03.2010, procesele
verbale de constatare şi sancţionare seria AR nr. 01603/2009 şi 01604/2009 ale
ANRMAP, decizia nr. 584/2011 pronunţată de tribunalul Mureş secţia Contencios
Administrativ şi fiscal, constată că atribuirea contractului având ca obiect
delegarea serviciului public de administrare a parcărilor publice cu plată din
Municipiul Tîrgu-Mureş a fost atribuit în mod defectuos deoarece oferta SC
Tracia Trade Exim SRL era inacceptabilă, constatând în acelaşi sens comiterea
infracţiunilor de abuz în serviciu contra intereselor publice, faptă
incriminată de art. 248 Cod Penal, raportat la art. 132 şi sesizează
autorităţile judiciare competente. Tot în acelaşi sens, Raportul de control al
Primului Ministru constată că fapta reprezentanţilor concesionarei de a atesta date necorepunzătoare adevărului
în vederea obţinerii atribuirii contractului reprezintă infracţiunea de fals în
înscrisuri sub semnătură privată.
Astfel,
însăşi încheierea contractului şi toate operaţiunile juridice care au precedat
au fost încheiate în condiţii cel puţin discutabile asupra cărora există
verificări şi în momentul de faţă ale autorităţilor judiciare competente în stabilirea
şi combaterea infracţiunilor precum şi acelor administrative: Guvernul României
şi ANRMAP.
Subcapitol: Constatări Contract nr.16/2009.
Comisia a verificat în teren unele din obligaţiile
preconizate a se realiza pe domeniul public prin caietul de sarcini al
delegării prin concesiune a gestiunii serviciului public de administrare a
parcărilor şi a constatat următoarele:
- nu sunt
delimitate prin marcaj locurile de parcare de pe străzile de staţionare cu
plată (Anexa 1 a
Contractului de concesiune – a se vedea BCR Finanţe)
- nu au fost
instalate cele 100 de camere de supraveghere prevăzute în caietul de sarcini
(fila 64 din dosarul 1 pus la dispoziţia comisiei)
- Anexa 1 a Contractului de
concesionare conţine expres şi limitativ străzile care reprezintă obiectul
contractului de concesionare însă, în ciuda acestei situaţii, pe strada Tudor
Vladimirescu sunt indicatoare care informează public obligativitatea plăţii
taxei de parcare, percepându-se în acest sens, în mod ilegal, sume de bani de
către concesionar pentru o zonă care nu este obiectul contractului de
concesiune. Studiind procesele verbale ale amplasamentelor de la filele 1-26
din dosarul nr. 2, deşi această stradă, Tudor Vladimirescu, nu apare în caietul
de sarcini şi Anexa 1 a
contractului, din anul 2010 acest amplasament este predat fără să existe o
procedură de licitare pentru aceasta, suplimentându-se fără o bază juridică,
aplicându-se formula încetăţenită „din pix”. Aceeaşi situaţie se întâlneşte şi
pentru strada Crizantemelor, incinta Hotelului Continental şi str. Liceului.
- În baza art.
1 al Cap. 9 al Contractului de redevenţă care corespunde şi Anexei 1 a prezentului contract,
obiectul concesiunii reprezintă 3119 locuri de parcare iar operatorul datorează
redevenţa de 500.000 lei/an pentru cele 3119 locuri de parcare, respectiv 160,3
lei/an pentru fiecare loc de parcare. Analizând Anexa 1, fiecărei străzi îi
sunt calculate locurile de parcare posiblile iar cuantumul total al locurilor
de parcare este de 3119.
Analizând filele 156-163 ale dosarului 1,
respectiv înscrisurile care arată modul de calcul al redevenţei în funcţie de
numărul locurilor de parcare predate concesionarului în fiecare an în derularea
contractului, observăm că în concret concesionarul nu a plătit niciodată
redevenţa echivalentă pentru cele 3119 locuri de parcare licitate şi la care
s-a obligat prin contract. Cu titlu de exemplu, dacă la începutul anului 2010 a plătit redevenţa
pentru echivalentul a 2813 locuri de parcare, la finalul anului 2012 a plătit taxa
echivalentă pentru doar 2201 locuri de parcare. În acest mod, a fost diminuată
redevenţa, practic niciodată nu a fost achitată suma de 500.000 lei aşa cum s-a
obligat prin contractul încheiat cu Primăria Tîrgu-Mureş. Această nebuloasă a
numărului locurilor de parcare licitat şi plătit se datorează şi nerespectării
obligaţiei contractuale de delimitare prin marcaje rutiere a fiecărui loc de
parcare, conducându-ne la concluzia că lipsa delimitării locurilor de parcare a
fost una de natură intenţionată în vederea influenţării cuantumului redevenţei.
Studiind procesele verbale de predare-primire,
constatăm că aproximativ 55% din străzile date în concesiune au număr mai mic
de locuri de parcare decât este numărul
licitat şi că unele străzi dintre cele licitate nu au mai fost predate.
Din documentele puse la dispoziţie cu privire la
plata redevenţei, constatăm că aproape toate plăţile semestriale, aşa cum este
concesionarul obligat prin contract, au fost achitate cu întârzieri chiar şi de
284 de zile, fapt ce denotă „seriozitatea” cu care concesionarul şi-a
îndeplinit şi această obligaţie.
Camera de Conturi a judeţului Mureş, prin auditul
Unităţii Administrativ Teritoriale a judeţului Mureş, în cursul anului 2012
constată de asemenea, neaplicarea măsurilor prevăzute de lege în vederea
urmăririi şi încasării redevenţei cuvenite municipiului, în baza contractului
de concesiune 16/2009 privind gestiunea serviciilor publice de administrare a
parcărilor încheiat cu SC Tracia Exim SRL, estimând la rândul său un prejudiciu
de 407.000 lei. Această instituţie cofirmă o dată în plus „seriozitatea şi buna
credinţă” a părţilor în executarea contractului de concesiune.
Cu privire la Contractul de
concesionare a serviciului public de administrare a parcărilor nr. 16/2009,
comisia propune:
- însuşirea de către Consiliul Local a Raportului Corpului de Control al Primului Ministru şi identificarea soluţiei prin care să se restabilească ordinea juridică care a fost încălcată cu ocazia încheierii acestui contract;
- într-un termen de 3 luni, să se realizeze toate investiţiile la care era obligat concesionarul;
- delimitarea prin marcaj a locurilor de parcare de pe străzile de staţionare cu plată;
- recuperarea redevenţei neîncasate care corespunde diferenţei dintre locurile de parcare concesionate (3119) şi cele pentru care s-a plătit în concret redevenţa;
- îndepărtarea plăcuţelor care informează necesitatea plăţii taxei de parcare pe cele 4 străzi care nu fac obiectul contractului;
- delimitarea prin marcaj a locurilor de parcare de pe străzile de staţionare cu plată.
- însuşirea de către Consiliul Local a Raportului Corpului de Control al Primului Ministru şi identificarea soluţiei prin care să se restabilească ordinea juridică care a fost încălcată cu ocazia încheierii acestui contract;
- într-un termen de 3 luni, să se realizeze toate investiţiile la care era obligat concesionarul;
- delimitarea prin marcaj a locurilor de parcare de pe străzile de staţionare cu plată;
- recuperarea redevenţei neîncasate care corespunde diferenţei dintre locurile de parcare concesionate (3119) şi cele pentru care s-a plătit în concret redevenţa;
- îndepărtarea plăcuţelor care informează necesitatea plăţii taxei de parcare pe cele 4 străzi care nu fac obiectul contractului;
- delimitarea prin marcaj a locurilor de parcare de pe străzile de staţionare cu plată.
Subcapitol: Contract de asociere nr.169/2006.
Contractul
de asociere nr. 169/2006 vizează parcări
publice cu plată pentru 13 străzi şi incinta Complexului „Weekend”. Spre
deosebire de celălalt contract, în acesta nu sunt identificate nici măcar
estimativ numărul locurilor de parcare pentru care trebuie plătită taxă.
Redevenţa plătită Primăriei, conform art. 3 din contract, este reprezentată de
cota de 50% din profitul generat de către încasările din exploatare.
Comisia, sesizată fiind de către mulţi cetăţeni ai
Municipiului Tîrgu-Mureş cu privire la faptul că la barierele de la intrarea
Complexului „Weekend” nu se emit bonuri fiscale, a adresat o cerere, în temeiul
art.8 lit. C al Contractului de asociere, prin care a solicitat să i se pună la
dispoziţie bonurile fiscale dintr-un anumit interval de timp din cursul anului
2012. Această solicitare dorea să
clarifice dacă cele sesizate de cetăţeni sunt sau nu adevărate. Răspunsul
primit în data de 06.03.2013 de la
SC Tracia Trade Exim SRL, prin care aceasta refuză să pună la
dispoziţia comisiei copii după bonurile fiscale, confirmă că cele reclamate de
cetăţeni sunt adevărate.
Această concluzie se bazează şi pe o serie de
situaţii care reies din deconturile lunare dintre Primaria Tîrgu-Mureş şi
societate, respectiv, în luna iunie 2008 societatea virează Primăriei
Tîrgu-Mureş 11,95 lei, în luna iunie
2009 – 14.819 lei, iunie 2010 – 1.332 lei, iunie 2011 – 369 lei, iunie 2012 –
652 lei. Din rapoartele cu privire la prezenţa cetăţenilor în complexul
Weekend, estimată a fi la cîteva mii de cetăţeni zilnic, nu se justifică ca
încasările să fie atât de mici. Dacă în 2009, luna iunie, s-au încasat de către
societate aproximativ 30.000 lei, este imposibil ca în lunie iunie ale
celorlalţi ani să se realizeze încasări de 40 lei (2008), 700 lei (2011).
Conform art. 3 al contractului de asociere, cota de venituri a Primăriei nu
poate, în nicio situaţie, să fie mai mică de 15.000 lei anual. Dacă, spre
exemplu, în anul 2008 suma datorată Primăriei a fost de fix 15.000 lei, pentru anul 2007 de 18.360 lei, în 2009 de
72.151 lei, cu ocazia trecerii în deceniul II al acesti secol, încasările
Primăriei au scăzut sub pragul minim acceptat de contract, respectiv 10.903 lei
în 2011 şi 10.121 lei în 2012, situaţie inacceptabilă.
Ne propunem un calcul foarte simplu: valoare
tichetelor, conform documentelor fiscale depuse Primăriei Tîrgu-Mureş, se
ridică la impresionanta sumă de 2050 lei iar dacă facem o medie de încasări pe
zi, reiese suma de 68 lei încasaţi în fiecare zi de către societate pe cele 13
străzi şi în incinta Complexului „Weekend”.
Nefiscalizarea încasărilor taxei de parcare, aşa
cum este pretinsă de cetăţeni că are loc, influenţează în mod direct şi
nemijlocit cuantumul redevenţei care trebuie achitată lunar Municipiului
Tîrgu-Mureş. Practic, cheltuielile cu întreţinerea zonelor de parcare date în
concesiune (iluminat public, salubrizare) sunt mai mari decât redevenţa
achitată de către concesionar.
De asemenea, Comisia constată că bariera din
spatele Complexului „Weekend” cenzurează accesul în localitatea vecină
(Sîngeorgiul de Mureş), provocând o încălcare a libertăţii de circulaţie a
persoanelor. Foarte multe persoane au sesizat această încălcare iar Comisia nu
poate să rămână indiferentă.
Comisia constată şi faptul că societatea
comercială SC Tracia Trade Exim SRL nu a asigurat şi instalat coşuri de gunoi
şi nu a dotat serviciul de resort al Primăriei cu instrumente de măsurare şi
procesare a datelor primite, care să ne permită verificarea şi controlul
încasărilor în mod independent.
Subcapitol: Concluzii
Având în vedere cele de mai sus, Comisia propune
rezilierea contractului de asociere nr. 169/2006 încheiat cu SC Tracia Trade
Exim SRL, din culpa exclusivă a asociatului, în vederea restabilirii ordinii
juridice cu privire la toate încălcările contractuale şi legislative pe care
le-a comis asociatul. Această reziliere priveşte modul de administrare a
bunurilor aflate în proprietatea publică a Municipiului Tîrgu-Mureş, Comisia
propunând ca parcarea în locaţiile prevăzute în contractul de asociere să fie
gratuită pentru cetăţenii Municipiului Tîrgu-Mureş, iar parcarea din incinta
complexului Week-end să fie administrată de către Administraţia Complexului
Week-end.
Subcapitol: Documente solicitate şi neprimite.
Menţiuni referitoare la documentele solicitate şi
neprimite de către membrii comisiei în perioada de documentare.
Au fost solicitate şi nu s-au prezentat
următoarele documente:
- rapoarte de încasări fiscale
- dovada realizării investiţiilor
- rapoartele Curţii de Conturi.
CAPITOLUL II privind serviciul public de
transport local în municipiul Tîrgu
Mureş
Comisia a verificat toate cele trei contracte şi acte adiţionale ulterioare
încheiate cu operatorii de transport după cum urmează:
1) Contract
încheiat între Municipiul Tîrgu Mureş şi S.C.Tudor Trans S.R.L
nr.1840/21.10.1999,
-Act adiţional nr.325/09.12.2002.
2) Contract
încheiat între Municipiul Tîrgu Mureş şi S.C. Siletina S.R.L.
nr.1780/14.10.1999,
-Act adiţional nr.328/11.12.2002,
-Act adiţional nr.416/14.11.2008.
-Act adiţional nr.416/14.11.2008.
3) Contract de
asociere între S.C. Transport Local S.A. şi S.C. Siletina Impex S.R.L.
-Act adiţional nr.1/2002,
-Act adiţional nr.2/2004,
-Act adiţional nr.3/2006,
-Act adiţional nr.4/2009.
Subcapitol: Constatări
În urma
verificărilor comisiei s-au constatat următoarele:
- contractele de transport public
local prezentate mai sus sunt încheiate în urmă cu 13-14 ani de zile, acestea nefiind
ajustate la nevoile actuale de deservire a populaţiei şi la cerinţele
legislative actuale mult modificate şi îmbunătăţite faţă de anul 1999;
- contractul încheiat cu SC Tudor
Trans Serv SRL şi SC Siletina Impex SRL
şi-a încetat valabilitatea în luna decembrie 2012;
-contractul de asociere încheiat
între SC Transport Local SA şi SC Siletina Impex SRL îşi va înceta
valabilitatea la 19.04.2013;
- nu s-au evaluat şi nu s-au
menţionat în aceste contracte indicatorii de performanţă ai serviciului public
de transport;
-
nu s-a îmbunătăţit
infrastructura de transport rutier public de persoane în conformitate cu
cerinţele legislaţiei în vigoare;
- nu s-au făcut adaptările
necesare pentru transportul persoanelor cu nevoi speciale conform legislaţiei
în vigoare;
- nu s-au realizat integral
investiţiile impuse prin contractul de asociere de către S.C. Siletina Impex
SRL;
- nu s-a modificat şi adaptat
Regulamentul de organizare a transportului public de persoane în Tîrgu Mureş şi
planul de transport aferent din anul 2002, acestea fiind depăşite atât din
punct de vedere legislativ cât şi din punct de vedere al aglomerării urbane
actuale.
Se observă din analiza pe teren a următoarelor aspecte de
nerealizare a obiectivelor de dezvoltare a serviciului de transport aprobate
conform HCL nr.47/2002:
- absenţa inscripţionării cu
plăci de traseu illuminate pe lateral dreapta şi în spatele autovehiculului,
conform capit.II, pct. 21 lit.g)
- lipsa platformei de acces
pentru persoanele cu dizabilităţi şi a persoanelor vârstnice
-
nu s-a extins reţeaua de
transport
- nu s-a redus durata călătoriei
- nu s-a redus poluarea prin
dotarea autovehiculelor cu motoare performante sau montarea de dispozitive care
îmbunătăţesc randamentul motoarelor şi reduc emisiile de poluanţi
- nu s-a realizat un sistem de
comunicare eficient cu dispeceratul şi autovehiculele aflate pe traseu.
Pornind de la toate aceste constatări considerăm că serviciul de
transport public local trebuie să se desfăşoare în concordanţă cu respectarea
reglementărilor specifice în vigoare privind legalitatea transportului,
condiţiile de lucru, de exploatare a vehiculelor şi de exploatare a
infrastructurii precum şi condiţiile privind siguranţa circulaţiei.
Conform prevederilor art.1, alin.6 din Legea nr.92/2007 a
serviciilor de transport public local, cu modificările şi completările
ulterioare, principalele obiective ce trebuiesc urmărite de către autorităţile
administraţiei publice locale în domeniul serviciului de transport public
local, trebuie să fie:
a) asigurarea transparenţei în
procedurile de achiziţie publică;
b) atribuirea serviciilor de
transport public local operatorilor de transport rutier şi transportatorilor
autorizaţi, în funcţie de nivelul efortului investiţional al acestora realizat
în mijloacele de transport şi în infrastructura de transport.
Conform art.1, alin.4 din Legea nr.92/2007 ,,Serviciul de transport
public local de persoane şi de mărfuri se organizează de către autorităţile
administraţiei publice locale, pe raza administrativ-teritorială respectivă, cu
respectarea următoarelor principii:
a) promovarea concurenţei între operatorii de transport,
respectiv transportatorii autorizaţi, cărora li s-a atribuit executarea
serviciului;
b) rezolvarea problemelor de ordin economic,
social şi de mediu ale localităţilor sau judeţului respectiv;
c) susţinerea dezvoltării
economice a localităţilor prin realizarea unei infrastructure de transport
moderne;
d) protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului
transportului de la bugetul local;
Având în vedere toate
aceste obiective şi principii enumerate mai sus,
un prim pas în
ceea ce priveşte delegarea acestui serviciu este de a evalua starea actuală
a serviciului public local de transport prin efectuarea unui studiu de
oportunitate care să cuprindă:
-
auditul reţelei de transport
municipale;
-
auditul parcului de vehicule
(autobuze şi microbuze);
-
auditul potenţialului de
călători.
În urma concluziilor acestui studiu, cel de-al doilea pas ar fi
acela de a formula strategia pentru dezvoltare durabilă a serviciului public de transport şi
atribuirea acestui serviciu în
vederea:
-
îmbunătăţirii performanţelor
operaţionale şi financiare ale operatorului de transport;
-
menţinerii caracterului social
al transportului urban de călători;
-
elaborării unor programe de
investiţii la nivel local ;
-
identificării soluţiilor de
finanţare.
Subcapitol:
Subvenţii
La nivelul municipiului Tîrgu Mureș, sistemul de acordare a
subvențiilor de la bugetul local pentru activitatea de transport public este
astfel conceput încât să avantajeze operatorul economic în raport cu interesele
municipalității.
Lunar, pentru
subvenţionarea serviciului de transport public local prestat de Asocierea S.C.
Transport local S.A. – S.C. Siletina Impex S.R.L., sunt alocate, nejustificat,
de la bugetul local, sume importante de bani.
Plata subvenţiilor se
realizează după evidenţele existente la Serviciul de Asistenţă Socială privind numărul
beneficiarilor legali (persoane cu dizabilităţi, foşti deţinuţi politici,
veterani de război, luptători în Revoluţia din Decembrie 1989, pensionari,
studenţi, elevi) , indiferent dacă numărul de călătorii la care au dreptul
aceştia au fost sau nu efectuate.
Câteva exemple prin care Consiliul Local Tîrgu-Mureș a aprobat
hotărâri prin care sumele încasate de către asociere ca subvenție au fost
majorate:
-prin HCL nr.48 din 11.02.2008
consiliul local a aprobat „subvenționarea cu 50% a abonamentului pentru primul
dintre copii și cu 100% a abonamentului pentru al doilea și restul copiilor
dintr-o familie care frecventează o unitate de învățământ”.
În urma unor analize efectuate
asupra sumelor încasate din aceste subvenții, s-a ajuns la concluzia că în
majoritatea situațiilor există un singur elev/familie care utilizează mijloace
de transport în comun, subvenția alocată fiind de doar 50% din valoarea
abonamentelor acestei categorii sociale.
-prin HCL nr.183 din 24.06.2010, prevederile HCL nr. 48/11.02.2008
au fost modificate astfel: ,,Se aprobă subvenționarea cu 100% din bugetul local
a abonamentelor de transport valabile pe două linii pentru toți elevii cu
domiciliul sau reședința în Municipiul Tîrgu Mureș, care frecventează cursurile
de învățământ.”
În consecință, ulterior aprobării
acestei propuneri, sumele alocate în acest sens s-au majorat substanțial,
constituind venituri pentru asocierea S.C. SILETINA IMPEX S.R.L – SC TRANSPORT
LOCAL S.A.
-De asemenea, cu ocazia desfășurării ședinței Consiliului Local
Tîrgu Mureș din data de 26.04.2012, la inițiativa unor consilieri locali, a
fost supusă aprobării, în regim de urgență, propunerea de diminuare a
abonamentelor pentru transportul public de persoane de la 100 lei la 80 lei,
respectiv a celui pentru o zi, de la 7,5 lei, la 4 lei.
În schimb, s-a propus – sub o formulare neclară și fără să fie
atașate documente–ca ,,facilitățile care se aprobă pentru unele persoane în
baza hotărârilor autorității publice locale va avea în vedere prețul biletului
aprobat prin art.1 din HCL nr. 257/30.06.2011 și se va deconta contravaloarea a
22 de călătorii simple, conform art.1 din HCL nr. 173/25.05.2006”.
Practic, sub aperența unei inițiative benefice pentru locuitorii
orașului, care utilizează mijloacele de transport în comun, s-a vizat și s-a
obținut (pe fondul unei insuficiente informări/documentări a consilierilor
locali – având în vedere regimul de urgență
în care a fost introdus acest proiect de hotărâre) o creștere
substanțială a subvenției de la bugetul local.
Concret, în condițiile în care subvenția pentru categoriile
beneficiare ale acestei facilități a fost de 33 lei/persoană (conform HCL nr.
173/25.05.2006), prin adoptarea actului administrativ de mai sus așa cum este
el formulat (HCL nr. 97/26.04.2012, privind scăderea tarifelor pentru
serviciile de transport public local de persoane), subvenția pentru fiecare
persoană a crescut la 44 lei (conform art. 1 din HCL 257/30.06.2011 prețul unui
bilet a fost stabilit la 2 lei, așa încât subvenția propusă și aprobată se
raportează la această valoare, pentru un număr de 22 de bilete rezultând,
astfel, o sumă de 44 lei/persoană).
Pentru diminuarea
subvențiilor nejustificat acordate de la bugetul local, şi cu un control mult
mai riguros se impun a fi adoptate, acte administrative prin care se aprobă
regulamente privind organizarea și funcționarea serviciului de transport public
local și modul de acordare a gratuităților/ subvențiilor.
Aceste regulamente au drept ca scop/efect OUG nr. 55/2010 privind
unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice, cu modificările și
completările ulterioare, OUG nr. 63/2010 pentru modificarea și completarea
Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru
stabilirea unor măsuri financiare, precum și Legea nr. 118/2010 privind unele
măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu modificările
și completările ulterioare.
În esență, metodologia prevăzută pentru
acordarea subvențiilor, așa cum a fost ea aprobată în alte localități din ţară
şi în judeţ, prevede următoarele:
-Serviciul Public de Asistență Socială (SPAS) eliberează biletele
gratuite și abonamentele de călătorie pentru transportul public local
persoanelor prevăzute în actele normative, pe bază de tabel (care să cuprindă,
obligatoriu, următoarele rubrici: nr. crt., numele și prenumele, domiciliul,
CNP, seria și nr. actului de identitate, nr. biletelor eliberate și seriile
acestora, data ridicării biletelor, semnătura de primire);
- În momentul eliberării, funcționarii
SPAS vor înscrie pe fiecare bilet/abonament, pe verso, numele persoanei care
beneficiază de biletul gratuit, luna și anul în care acest bilet/abonament
poate fi folosit (ex. Stan Vasile, Decembrie 2011);
- Funcționarii de la SPAS vor aduce la cunoștința
beneficiarului de abonament că are obligația de a preda abonamentul expirat la
ridicarea celui nou;
- Predarea abonamentului expirat se va
face în termen de 10 zile de la expirare. Nepredarea abonamentului expirat duce
la imposibilitatea ridicării celui nou.
-
Până la data de 10 a
fiecărei luni, SPAS va înștiința operatorul de transport cu privire la numărul
de abonamente expirate primite, în vederea ridicării lor și a întocmirii
facturii;
-
Operatorul are obligația reținerii biletelor de călătorie acordate
gratuit;
-
La depunerea facturii reprezentând contravaloarea sumelor solicitate,
operatorul de transport va atașa o notă explicativă ce va cuprinde numărul de
bilete și abonamente ce se solicită a fi achitate, seria și numărul acestora,
precum și contravaloarea lor.
La depunerea facturii, SPAS are obligația vizării notei explicative,
numai după verificarea biletelor depuse de operatorul de transport spre plată,
prin confruntare cu evidențele ținute de serviciul specializat al primăriei,
urmărindu-se respectarea numărului maxim de călătorii gratuite/persoană
beneficiară/lună aprobate.
Funcționarul care vizează nota explicativă răspunde de veridicitatea
datelor cuprinse în aceasta. Factura însoțită de o notă explicativă ce nu
poartă viza SPAS nu va putea fi achitată;
- Biletele reținute de la călătorii ce beneficiază de gratuitate vor
fi predate o dată cu nota explicativă și factura;
- Factura care nu este însoțită de nota explicativă și de biletele
precum și abonamentele a căror contravaloare este solicitată spre plată nu va
fi achitată;
- Factura, însoțită de nota explicativă și de biletele și
abonamentele ce urmează a fi achitate, se emite și se depune la primărie până
la data de 15 a
lunii, pentru luna precedentă.
Serviciul public de transport local are o dimensiune economică şi o
dimensiune socială, indisolubil legate între ele. Strategia şi politicile din
domeniul serviciului de transport călători, aşa cum prevede legislaţia în
vigoare, trebuie elaborate iar răspunderea pentru administrarea, conducerea şi
modernizarea serviciului revin autorităţii publice locale.
Având în vedere creşterea gradului de aglomerare a traficului auto,
transportul public în comun trebuie să crească în detrimentul transportului cu
autoturismele personale sau a taxiurilor. Numărul de călători transportaţi
într-o unitate de timp sau de spaţiu este mult mai mare în cazul transportului
cu autobuzul decât în cazul transportului cu autoturismul. Gradul de poluare al
oraşului poate scădea prin diminuarea numărului de autoturisme care se
deplasează în special la orele de vîrf
şi prin folosirea mijloacelor de transport în comun care să funcţioneze cu
carburanţi mai puţin poluanţi.
Subcapitol: Obiectivele specifice ale acestei strategii de dezvoltare durabilă a transportului public de
călători sunt:
- reducerea cantităţii de
combustibili convenţionali (motorina) obţinuţi prin exploatarea resurselor
naturale;
-
reducerea poluării mediului
înconjurător;
- creşterea gradului de confort
şi siguranţă al trasportului public de
persoane, inclusiv a persoanelor cu dizabilităţi;
- construirea şi amplasarea de
staţii de autobuze sau modernizarea celor existente;
- amplasarea în autobuze a
sistemului necesar de comunicare a poziţiei fiecărui autobuz prin informaţii
transmise dispeceratului de monitorizare, în timp real;
- amplasarea în zonele cu un flux
important de călători, a unor automate pentru eliberarea abonamentelor şi
biletelor non stop. Avantajele acestor sisteme sunt legate de reducerea
costurilor de distribuţie, creşterea gradului de distribuţie a titlurilor de
călătorie şi facilitatea interacţiunii dintre operatorul de transport şi
călător;
- amplasarea în staţiile de
autobuz cu un flux mare de călători a sistemelor ,,street display sistem”
conectate la dispeceratul de monitorizare a flotei, oferind astfel date
concrete privind timpul rămas până la sosirea în staţie a următoarelor
autobuze;
- modificarea modalităţii de
executare a transportului de călători în sensul utilizării autobuzelor pe toate
traseele urbane cu un flux mare de călători, pentru traseele secundare şi sau
greu accesibile, se pot folosi autovehicule de tip microbuz sau midibus.
Subcapitol:
Documente solicitate şi neprimite.
Menţiuni referitoare la documentele solicitate şi neprimite de către
membrii comisiei în perioada de documentare.
Au fost solicitate şi nu s-au prezentat documentele următoare
-
dovada realizării investiţiilor
impuse prin contractul de asociere cu SC Siletina Impex SRL, conform art.5 pct.
d);
-
dovada depunerii aportului
numerar de către SC Siletina Impex SRL;
-
situaţia analizei indicatorilor
de performanţă privind transportul public de călători;
-
situaţia nominală a
beneficiarilor de transport gratuit sau subvenţionat care conform cu actul
adiţional nr.416/2008 stă la baza decontării subvenţiilor achitate de municipiu
către SC Siletina Impex SRL;
-
raportul financiar anual
privind asocierea între SC Transport Local SA şi SC Siletina Impex SRL;
-
documentaţia privind
patrimoniul şi sistemul de contabilizare elaborate de experţi contabili
aferentă contractului de asociere prevăzut la art.3 al HCL nr.123/2001;
- dovada lunară a decontului
fiecărui asociat transmis în vederea înregistrării în contabilitate;
-
dovada inventarierii
semestriale a bunurilor conform art.5 pct.i).
Menţionăm faptul că toate aceste documente stăteau la baza
respectării contractului de asociere şi justificarea plăţilor subvenţiei
privind transportul public de călători.
Lipsa de transparenţă în ceea ce priveşte furnizarea acestor
documente, precum şi neglijarea obligaţiilor contractuale privind această
asociere este cu atât mai gravă cu cât există indicii privind existenţa unui
potenţial conflict de interese care se impune a fi verificat de către Direcţia
juridică.
Subcapitol:
Concluzii.
Faţă de cele prezentate în acest raport, recomandarea este de a demara
în regim de maximă urgenţă procedura legală de atribuire a unui nou contract de
transport public local în urma realizării unui studiu aprofundat asupra
situaţiei actuale a transportului public local şi a formulării unei strategii
de dezvoltare durabilă pe termen mediu şi lung a serviciului public de
transport local.
Considerăm astfel imperios necesar a reevalua modul de aprobare,
acordare a subvenţiilor privind transportul public de călători prin serviciul
propriu de protecţie socială, decontarea de către operator făcându-se ulterior
acordării efective a facilităţii de transport în baza documentelor
justificative.
Capitolul III
privind serviciul public de salubrizare în municipiul Tirgu Mures
În urma analizei documentaţiei de atribuire a
contractului de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare în
municipiul Tîrgu Mureş încheiat cu SC Salubriserv SA, contract nr.5/15.01.2008,
se constată nerespectarea prevederilor caietului de sarcini aprobat de
Consiliul Local, în urma căruia operatorul a câştigat licitaţia de atribuire a
serviciului şi derularea contractului, precum şi nerespectarea impunerilor din Regulamentul de organizare
şi funcţionare a serviciului public de salubrizare a municipiului Tîrgu Mureş
aprobat prin HCL nr.48/2004, astfel prezentăm în cele ce urmează constatările
comisiei:
Subcapitol caiet de sarcini
Prevederile caietului de sarcini
|
Rezultate verificate
|
Art.4 pct. d) cântărirea autogunoierei la
intrarea şi ieşirea din depozitul ecologic
|
Nu se execută
|
Art.5 alin. (1) precolectarea deşeurilor
municipiului se face de către producătorii acestora în punctele de
precolectare care vor fi dotate
cu recipient standardizate de către concesionar
|
|
Art.5 alin.(2) punctele de precolectare vor fi amenajate
până la 31.12.2007 un număr de
6 platforme de precolectare cu dimensiuni între (50-100 mp) în zonele dens
populate pe amplasamente asigurate de Administraţia Publică Locală, astfel:
-2 platforme în cartierul Tudor
-1 platformă în zona Cornişa-22 Dec.1989
-1 platformă în zona Aleea Carpaţi-Unirii
-1 platformă în zona Libertăţii-Mureşeni
-1 platformă în cartierul
B-dul 1848
|
Nu se execută
|
Alin. (3) Spălarea şi dezinfectarea
recipienţilor se va efectua de către
concesionar cu frecvenţa convenită cu utilizatorii (cel puţin de 4 ori/an)
|
Această activitate s-a pus în sarcina asociaţiei de proprietari
prin nu se execută
|
Utilizatorii casnici din gospodării vor
realiza individual precolectarea în recipientele care vor fi puse la
dispoziţie de operator în termen de cel mult 1 an de la data încheierii contractului
de concesiune.
|
Nu se execută
|
Art.14 alin.(1). Concendentul va urmări permanent modul de efectuare
a prestării de către operator, privind calitatea prestaţiei şi cantitatea
de deşeuri municipal transportate efectiv, în baza cantităţii recepţionate la depozitul ecologic şi raportate
biroului de profil din cadrul
Primăriei.
|
Nu se execută
|
Art.15 alin.(1) Activitatea de curăţare a căilor publice se
desfăşoară în scopul aducerii domeniului public în stare de curăţenie conform
ciclului de curăţenie
|
Nu se execută
|
Pct.g) Cântărirea deşeurilor stradale
|
Nu se execută
|
Art.36 alin. (2) Funcţionarea şi întreţinerea zilnică a rampei de
gunoi presupune următoarele:
- asigurarea pazei permanente la rampă, precum și evidenţa zilnică a
cantităţii de deşeuri depuse
- asigurarea compactării deşeurilor depozitate
- acoperirea permanentă cu pământ a masei de deşeuri.
|
Nu s-a realizat sistematizarea prin relocarea deşeurilor într-un
singur corp, nivelate şi compactate.
|
Art.49 lit.d) Obiective de exploatare, protecţia mediului
înconjurător, cu evidenţierea măsurilor protecţie a mediului pe etape de
dezvoltare,în concordanţă cu programul de adaptare la normele
Uniunii Europene.
Art. 51.Pe perioada derulării contractului de concesiune vor
respecta condiţiile impuse de avizul de mediu.
|
Nu s-au respectat prevederile normativului tehnic privind depozitarea
deşeurilor care cerea împrejmuirea adecvată a acestuia Nu s-a respectat
prevederile acordului de mediu SB nr.14/2009 revizuit în 2011 respectiv pct.4
,,cerinţe privind închiderea depozitului neconform
|
Nu s-au realizat cerinţele prevăzute de Hotărârea nr.349/2005 actualizată ,,privind
depozitarea deşeurilor”:
Art.12 alin.(1) ,,Operatorul depozitului este obligat să-şi constituie
un fond pentru închiderea şi urmărirea postînchidere a depozitului, denumit
Fond pentru închiderea depozitului de deşeuri şi urmărirea acestuia
postînchidere”
Art. 15 alin (1). Operatorii depozitului de deşeuri sunt obligaţi să
respecte, la primirea deşeurilor în depozit, toate procedurile de recepţie
privind cantitatea şi caracteristicile deşeurilor.
Art. 17. Operatorul depozitului este obligat să instituie un sistem
de automonitorizare a depozitului de deşeuri şi să suporte costurile acestuia.
Procedura de control şi monitorizare în faza de exploatare a depozitului de
deşeuri cuprinde:
-
automonitorizarea tehnologică
-
automonitorizarea calităţii
factorilor de mediu.
Din verificările efectuate se constată expirarea
scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie a contractului la data de
25.02.2012, dar în urma solicitării comisiei se emite o nouă scrisoare de
garanţie la data de 26.02.2013, în cuantum de 162.331 lei (36.000 EUR).
De asemenea valoarea acesteia este inferioară
cerinţelor stipulate în contractul de concesiune, respectiv 50.000 EUR şi
actualizarea acestei sume prin majorarea anuală în funcţie de valoarea
prestaţiilor.
Subcapitol investiţii
Potrivit art.12,
pct.23 din contractul nr.5/2008 încheiat cu Primăria Tîrgu Mureș, Salubriserv
avea/are obligația de a realiza investiții în sumă totală de 2.782.288 euro,
din care 1.539.184 euro în primul an de contract (2008), iar 1.243.104 euro în
anii 2, 3 și 4 de contract (2009, 2010 și 2011). Tipul, cuantumul și termenele
de realizare a investițiilor sunt prevăzute în Tabelele F1.1 ”Nivelul
fondurilor pentru primul an de investiții” și F1.2 ”nivelul fondurilor pentru
anii 2-4 de investiții” din Anexa 3 ”Programul investițiilor” la contract.
Conform tabelului
F1.1, investițiile totale la care s-a angajat Salubriserv pentru primul an de
investiții (2008) au fost:
1 – 20.000 buc.
europubele de 80 l,
în valoare de 760.000 euro;
2 – 3.200 buc. saci
de polietilenă, în valoare de 48.000 euro;
3 – 4.000 buc. saci
micropor, în valoare de 4.000 euro;
4 – 20.000 buc.
saci tip rafie, în valoare de 50.000 euro;
5 – 80 buc.
containere diverse, în valoare de 29.600 euro;
6 – 1 buc.
autovehicul pentru spălat containere, în valoare de 128.000 euro;
7 – 10 buc.
platforme pentru colectare selectivă, în valoare de 85.000 euro;
8 – materiale
publicitare, în valoare de 11.146 euro.
9 – cheltuieli
administrative și instruire personal, în valoare de 33.438 euro;
10 – boxe pentru
deșeuri reciclabile și șopron pt. cartoane, în valoare de 15.000 euro;
11 – linie tehnologică
de selectare deșeuri reciclabile, în valoare de 345.000 euro;
12 – 2 buc.
platforme de compostare, în valoare de 20.000 euro.
Investițiile totale
la care s-a angajat Salubriserv pentru anii 2, 3 și 4 de contract sunt
prevăzute în tabelul F1.2 și au următoarea structură:
1 – 20.000 buc.
europubele de 80 l,
în valoare de 760.000 euro;
2 – 12.800 buc.
saci polietilenă, în valoare de 192.000 euro;
3 – 16.000 buc.
saci micropor, în valoare de 56.000 euro;
4 – 20.000 buc.
saci tip rafie, în valoare de 50.000 euro;
5 – 96 buc. diverse
containere, în valoare de 35.520 euro;
6 – 12 buc.
platforme pentru colectare selectivă, în sumă de 102.000 euro;
7 – materiale
publicitare, în sumă de 11.896 euro;
8 – cheltuieli
administrative și instruire personal, în sumă de 35.688 euro.
Serviciul de
concesiuni pune la dispoziţia comisiei un tabel privind realizarea parţială a
investiţiilor asumate prin contract.
Raportul Curţii de
Conturi pentru anii 2009-2011 însă constată faptul că s-a creat un prejudiciu bugetului
local prin angajarea unor plăţi nejustificate din bugetul local către SC
Salubriserv SA prin achiziţionarea de eurocontainere şi europubele în valoare
de 617.000 lei şi linie tehnologică de selectare deşeuri în valoare de
1.924.000 lei.
Astfel, se constată
o suprapunere de achiziţie efectuată de Primărie cu o execuţie a unor
investiţii ce cad în sarcina exclusivă a concesionarului.
Art. 17 pct. 6 din
contract stipulează că ”Nerespectarea investițiilor propuse și asumate prin
ofertă, în cuantumurile stipulate la art. 12 pct. 23, determină scăderea
proporțională din sumele înaintate.spre plată concendentului (Primăria Tîrgu
Mureș) până la concurența sumelor stabilite ca aport de investiții”.
Contrar
prevederilor contractuale menționate și în cunoștință de cauză, începând cu
anul 2009, Primăria Tg. Mureș nu a întreprins măsuri pentru recuperarea
contravalorii investițiilor nerealizate de Salubriserv în primul an de contract
(2008).
Investițiile
nerealizate în anul 2008 de către Salubriserv însumează 450.000 euro, costând
în:
-
construirea a 10 platforme pentru
colectare selectivă, în valoare de 85.000 euro (punctul 7 din Tabelul F1.1),
achiziționarea unei linii tehnologice de selectare deșeuri reciclabile, în
valoare de 345.000 euro (punctul 11 din Tabelul F1.1) și construirea a 2
platforme de compostare, în valoare de 20.000 euro (punctul 12 din Tabelul
F1.1), sumă ce reprezintă prejudiciu la bugetul local al municipiului Tg.
Mureș.
Prin Hotărârea
nr 403 din 29.10.2009, se propune Consiliului Local Tîrgu Mureș să aprobe
amânarea realizării unor investiții în valoare totală de 552.000 euro, sumă ce
cuprinde investițiile de 450.000 euro nerealizate în primul an de contact
(2008) și unele de 102.000 euro (reprezentând contravaloarea a 12 platforme pentru
colectare selectivă – punctul 7 din Tabelul F1.2, care trebuiau construite de
operatorul de salubritate în anii 2, 3 și 4 din contact – 2009, 2010 și 2011).
În scopul
argumentării necesității amânării acestor investiţii se prezintă consilierilor
locali, în expunerea de motive, că municipiul Tîrgu Mureș s-a asociat cu
celelalte unități administrativ-teritoriale din județul Mureș (inclusiv
Consiliul Județean Mureș), în scopul obținerii de fonduri nerambursabile
structurale prin Programul Operațional Sectorial (POS) ,,MEDIU” pentru
realizarea proiectului ,,Sistem de management integrat al deșeurilor la nivelul
județului Mureș”, iar unele obiective din lista de invenstiții prevăzute în
acest proiect se suprapun cu o parte din investițiile la care s-a angajat
Salubriserv prin Anexa 3 (Tabelele F1.1 și F1.2) la contractul nr. 5/2008.
Ulterior,
proiectul cu finanțare comunitară menționat, inclusiv obiectivele de investiții
(în valoare totală de 53.268.308 euro, din care finanțare comunitară
nerambursabilă prin POS ,,MEDIU” de 40.857.000 euro), a fost aprobat
(contractual de finanțare a fost semnat la data de 25.06.2010), conducerea
Primăriei Tîrgu Mureș propunând spre aprobare Consiliului Local Tg. Mureș un
alt proiect de HCL cu privire la reglementarea investițiilor amânate. Astfel,
Consiliul Local a adoptat HCL nr.198 din 19.05.2011 prin care se aprobă o nouă
amânare a investițiilor prevăzute în Anexa 3 a contractului de concesiune la punctele 1
(parțial în sensul că se vor achiziționa numai 5.500 de europubele, restul de
14.200 de europubele în valoare de 551.000 de euro nu se vor achiziționa) și 5
din Tabelul F1.2. și, de asemenea, se aprobă realizarea investiției ,,Amenajare
depozit provizoriu de deșeuri și drum de acces”, în valoare de 1.131.170 de
euro, de către Salubriserv, valoare egală cu valoarea investițiilor amânate sau
la care s-a renunțat conform HCL 403/2009 și conform art. 1 din prezenta HCL.
Având în vedere
că HCL nr.198 din 19.05.2011 nu prevede și un termen de realizare a acestei
investiții, Salubriserv nu a realizat această investiție până acum.
Se constată de
asemenea o suprapunere a HCL nr.198/19.05.2011 cu HCL nr.328/29.09.2011 de
aprobare a sumei de 10.200.000 lei din bugetul Municipiului Tîrgu Mureş pe anul
2012 pentru realizarea căii de acces şi a utilităţiilor la staţiile de
transfer, sortare, compostare, din comuna Cristeşti, sat Vălureni.
Dintre investițiile
asumate, dar nerealizate (altele decât cele pentru care operatorul a obținut
amânare în baza HCL nr. 403 din 29.10.2009), cea mai importantă este
achiziționarea a 40.000 de europubele de 80 litri (20.000 în primul
an – punctul 1 din Tabelul F1.1 și 20.000 în anii 2,3 și 4 de contract –
punctul 1 din Tabelul F1.2), în valoare de 1.520.000 euro, cu care trebuiau
dotate gospodăriile individuale și agenții economici, întrucât, potrivit art. 6
alin. 1 și 2 din Caietul de sarcini (parte componentă a contractului nr. 5 din
15.01.2008) întocmit pentru atribuirea contractului de salubrizare, ”Colectarea
deșeurilor municipale se face numai în recipiente standardizate…asigurate de
către operator prin dotare pe bază de contract de comodat pentru persoanele
fizice (gospodării individuale) și asociațiile de proprietari (blocurile de
locuințe) și prin închiriere sau vânzare la agenții economici”.
În prezent,
populația sau agenții economici care se prezintă la sediul Salubriserv pentru
prelungirea contractelor existente sau încheierea de contracte noi de transport
deșeuri menajere, reprezentanții firmei de salubritate le solicită să facă
dovada că dețin europubele proprii, nefiindu-le oferite spre folosință gratuită
(gospodăriilor individuale) sau spre închiriere/vânzare (agenților economici),
așa cum prevede art. 6 alin 1 și 2 din Caietul de sarcini (document ce face
parte integrantă din contractul nr. 5/2008).
Având în vedere că
Salubriserv este obligat, potrivit Contractului nr.5/2008, să asigure dotarea
locuințelor individuale și a asociațiilor de proprietari cu europubele și
eurocontainere, Primăria Tîrgu Mureș trebuia să anuleze HCL nr.269/29.11.2011
privind instituirea taxei de salubrizare pentru achiziționarea de europubele și
eurocontainere.
Conducerea Primăriei Tg. Mureș nu a dispus
măsura rezilierii contractului – fapt ce contravine prevederilor art. 17, pct.8
din contractul nr. 5/2008, deși Salubriserv nu și-a respectat în mod constant
indicatorii de performanță și calitate asumați prin contractul de salubrizare.
Potrivit
specificațiilor privind tipurile și cantitățile de lucrări de salubrizare
(convenite de cele două părți în Anexa 1 la contractul nr. 5/2008), suma maximă
ce poate fi facturată/încasată de Salubriserv de la Primaria Tîrgu
Mureș pentru activitatea de salubrizare pe timp de vară este de 727.625,80
lei/lună, iar pe timp de iarnă este de 367.428,08 lei/lună, cu condiția ca
aceste lucrări să fie executate în totalitate.
Mai mult, începând
din anul 2012, Salubriserv încasează o sumă fixă de la Primărie, indiferent de
cantitatea lucrărilor prestate în timpul campaniilor de curățenie de primăvară
și de toamnă, prin adoptarea de către Consiliul Local Tg. Mureș a HCL nr.386
din 30.11.2011 privind aprobarea nivelelor taxelor speciale pe anul 2012,
administrate prin Serviciul public – Administrația domeniului public, prin se
aprobă și cuantumul taxei de curățenie primăvară/toamnă – 16 lei/gospodărie/an.
Subcapitol redevenţe:
Conform art. 8 din contract ,,Redevenţa anuală este 1,5 % din
valoarea achitată de Administraţia Publică Locală anual operatorului şi va fi
achitată trimestrial”.
Ulterior la data de
26.10.2009 se încheie un act adiţional prin care se prevede compensarea
redevenţei din sumele datorate de concendent către operator.
Raportul Curţii de
Conturi sesizează neînregistrarea în evidenţa contabilă a redevenţei cuvenite
bugetului local din concesionare serviciului de salubrizare financiare anuale.
Neevidenţierea
obligaţiei de plată şi a scadenţei acesteia duce la prejudicierea bugetului
local prin necalcularea penalităţilor aferente care s-ar datora de către
operator.
Din situaţiile
prezentate de Direcţia economică rezultă următoarele plăţi efectuate
operatorului SC Salubriserv SA:
-
anul 2008 - 12.553.191
-
anul 2009 - 14.525.569
-
anul 2010 - 16.225.090
-
anul 2011 - 17.263.349
-
anul 2012 - 16.299.888.
Prin urmare SC Salubriserv SA a realizat o cifră de Afaceri în cadrul acestui contract în ultimii 5 ani
în cunatum de 20 mil EUR dar nu a reuşit să facă.
Având în vedere toate aceste constatări comisia
propune următoarele măsuri de remediere
până la data de 31.08.2013 a problemelor identificate, iar în cazul nerealizării integrale a
acestora să se dispună rezilierea contractului.
Soluţii propuse:
-
înregistrarea în conformitate
cu prevederile legale a cuantumului redevenţei de încasat de la operator;
-
completarea valorii scrisorii
de garanţie bancară până la valoarea prevăzută în contractul de concesiune;
-
identificarea imediată a celui mai apropiat depozit conform
pentru depozitarea deşeurilor, supravegherea şi totodată obligarea operatorului
de a respecta prevederile legale şi de mediu ce se impugn;
-
reluarea imediată a lucrărilor
de investiţii la staţia de epurare;
-
reţinerea la sursă din
obligaţiile de plată faţă de operator a contravalorii investiţiilor nerealizate
la drumul de acces precum şi începerea imediată a lucrărilor aferente drumului
de acces la staţia de compostare în conformitate cu angajamentul municipiului
luat prin hotărârea Consiliului Local privind aportul municipiului Tîrgu Mureş
la proiectul de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Mureş;
-
obligarea operatorului la
cântărirea cantităţii de deşeuri colectate conform prevederilor contractuale şi
a prevederilor caietului de sarcini;
-
recuperarea unui eventual
prejudiciu ca urmare a nerespectării clauzelor contractuale;
-
măsurarea prestaţiei
serviciului de salubrizare conform capitolului VII din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a serviciului public de salubrizare aprobat prin HG
nr.433/2004 şi HCL nr.224/2004.
Subcapitol. Staţie de
epurare ape (incintă depozit deşeuri)
Referitor la investiţia privind realizarea staţiei de
epurare, se reţine faptul că în urma aprobării acesteia de către Consiliul
Local şi îndatorarea municipiului pentru realizarea acesteia cu un credit
bancar conform contractului de lucrări nr.302/24.07.2008 s-au executat
lucrările în proporţie de aproximativ 90 % în cuantum de aproximativ 2 mil. lei
şi investiţia a fost abandonată, nu s-a finalizat şi nu s-a pus în funcţiune
încheindu-se un act adiţional nr.206/13.06.2012 de întrerupere a contractului
de lucrări.
Motivul invocat la încetarea lucrărilor este acela de
neconcordanţă a avizului emis de SC Aquaserv SA cu proiectul tehnic.
Neconcordanţă care în opinia comisiei ar fi trebuit reglementată imediat, având
în vedere importanţa majoră a funcţionării
staţiei de epurare cu rol major în protecţia mediului.
Mai mult decât abandonarea finalizării lucrărilor se
constată deprecierea improprie a aparaturilor achiziţionate, paradoxal cu paza
acestei investiţii prin contractul unei societăţi de pază care în condiţiile
profunde de degradare a construcţiei denotă un consum de fonduri publice de
prisos.
Astfel, se impune reluarea imediată a lucrărilor şi
clarificarea avizului de la SC Aquaserv
SA pentru punerea în funcţiune a acestei investiţii majore de protecţie a
mediului dar şi pentru a eficientiza utilizarea fondurilor publice alocate care
impune ,,utilitatea investiţiei” şi nu abandonarea acesteia.
În urma analizei contarctelor de delegare a
serviciilor publice de utilităţi privind cele trei tipuri de servicii publice:
salubrizare, parcări, transport local, membrii comisiei au formulat recomandări
ce reprezintă un prim nivel al ,,maturităţii” unei administrări eficiente a
patrimoniului public.
Comisia
propune respectarea dezideratelor impuse de legislaţie cu privire la aducerea
la cunoştinţa publică a tuturor contractelor de concesionări încheiate de
Primăria Tîrgu Mureş. Această disiminare publică poate fi realizată şi printr-o
simplă postare pe site-ul instituţiei a contractelor de concesionare.
Comisia propune sancţionarea cu ,,Avertisment” a
persoanelor vinovate – funcţionari ai Primăriei care aveau atribuţii de
verificare a îndeplinirii obligaţiilor contractuale şi luarea urgentă a unor
măsuri de preîntâmpinare a unor astfel de situaţii de neglijenţă în serviciu. .
Comisia
solicită ca prezentul raport să fie făcut public de către executivul Primăriei
Tîrgu Mureş prin postarea sa pe site-ul Instituţiei noastre.
Propunem de
asemenea ca acest raport să fie înaintat Direcţiei Juridice din cadrul
Primăriei Tîrgu Mureş în vederea formulării unui punct de vedere juridic şi în
condiţiile în care cele constatate impun sesizarea şi a altor instituţii şi
autorităţi administrative sau judiciare să se procedeze în consecinţă.
Membrii comisiei:
Sabau Pop Olimpiu – consilier local – coordonatorul comisiei
_______________
Ciotlaus Ionela -
viceprimar - membru
____________________________
Jozsa Tibor -
viceprimar - membru
____________________________
Bakos Attila Levente-consilier local - membru ____________________________
Roman Ioana Dana – consilier local – membru
____________________________
Pui Sebastian -
consilier local -
membru_____________________________
Urcan Gheorghe - consilier
local - membru _____________________________